NLP je o komunikácii a teda o ovplyvňovaní

NLP je o komunikáciia a teda o ovplyvňovaní

NLP je o komunikácii a teda o ovplyvňovaní

Pre mnohých je NLP (neurolingvistické programovanie) manipulatívne. Pozrime sa, či je to naozaj tak.

Komunikujeme preto, aby sme dostali spätnú väzbu, tzn. nejakú reakciu. A to nejde bez ovplyvňovania. Neovplyvňuje snáď naše pocity suseda, ktorá nám do detailu popisuje ako auto zrazilo jej mačku?

Aby sme dokázali pochopiť význam toho, čo počujeme, musíme si to predstaviť. A aj keď danú informáciu nepoznáme z vlastnej skúsenosti, predsa si po vete: „Predstav si nožnice v chladničke“, vyvoláme príslušný obraz.

Mimochodom, to isté platí aj pri zákazoch. No čo sa vám vybaví, keď vám niekto zakáže predstaviť si „Fialovú zebru v korčuliach ako hrá hokej“?

Akú chcete vyvolať reakciu?

Asi poznáte nasledovné príklady a možno ste ich už sami použili:

  • Nelez na ten strom, spadneš!*
  • Obleč si čiapku – vonku je zima, prechladneš!*
    *(tzv. hypnotický povel /enbedded command/ – viac sa dozviete na NLP seminároch a v Novinkách o NLP)
  • Neprejedaj sa!
  • Nesmieš ma podvádzať!
  • Upozorňujeme žiakov, aby neolizovali zamrznuté zábradlie!
Upozorňujeme žiakov, aby neoblizovali zamrznuté zábradlie.

Upozorňujeme žiakov, aby neolizovali zamrznuté zábradlie

Posledný príklad dokonale vystihuje film Obecní škola, keď cez školský rozhlas vyhlásili podobnú vetu.
(Príklad zo života: V jednej zo slovenských škôl nedávno hlásili v školskom rozhlase: „Upozorňujeme žiakov, aby neolizovali zamrznuté kľučky na vchodových dverách.“ Čo myslíte, kde viseli najbližšiu prestávku prvé „obete“? :)

Všetko povedané automaticky núti poslucháča, aby informáciu spracoval. A to dokáže len tak, že si to predstaví buď na základe vlastnej skúsenosti alebo to vyfantazíruje (podobne ako: „Nepredstavuj si zebru v korčuliach ako hrá hokej“).

Mozog nás vedie tam, čím sa zaoberá

Takže ak napr. rodič svojmu dieťaťu povie: „Nelez na strom, spadneš“, musí mozog dieťaťa (tak ako všetky iné vety) aj túto vetu spracovať. Spracuje ju tak, že si predstaví strom, seba ako tam lezie a spadne. Takže dobre mieneným zákazom rodič svoje dieťa na podvedomej úrovni núti (programuje) robiť práve to, čo nechce, aby robilo.

Preto vety formulujte tak, aby bol jasný cieľový stav

Predošlé príklady sú takto sformulované lepšie:

  • Drž sa pevne konárov!
  • Obleč si čiapku, bude ti príjemne teplo.
  • Jedz pomaly, včas postrehneš, že si sýty a zješ menej.
  • Mysli na mňa, keď budem preč.
  • Kto postaví najveselšieho snehuliaka? (Tu sme odviedli pozornosť zo zábradlia inam – na stavanie snehuliakov.)

Koľko príležitostí v týchto dňoch využijete a vedome ovplyvníte to, ako komunikujete? NLP vám pomôže vylepšiť komunikáciu a vy budete mať jednoducho lepšie výsledky.

Prajeme vám príjemný týždeň!

Ostaňte s nami :)

Peter Sasín
NLP Akadémia
www.NLP-Akademia.sk

Kniha TRIUMF Peter SasínEšte neodoberáte Novinky o NLP? Prihláste sa na ich odber. Získate zdarma prístup k cenným informáciám o Neuro-lingvistickom programovaní a navyše ukážku z e-Knihy Petra Sasína „TRIUMF – váš nový životný príbeh„.

Získajte Novinky o NLP + Ukážku z knihy tu >>

Vaše komentáre :)

komentárov

, ,

No comments yet.

Pridaj komentár

NLP Akadémia - official member of Society of NLP