Ako je to naozaj s učením? Dokážu sa rýchlo a ľahko učiť len výkonné a talentované mozgy? Je skúsenosť väčšiny z nás, že učenie je ťažké a bolí, naozaj oprávnená? Alebo je spôsob učenia sa, ako ho poznáme zo školy, jeden veľký omyl?
Väčšina z nás má zo školy skúsenosť, že učenie je drina. Že dlho trvá a že je to niečo nepríjemné. Preto sme si vypestovali presvedčenie, že učenie je postupný, náročný, pomalý – nutne sa opakujúci proces.
Spomínate si, ako ste sa učili cudzí jazyk?
Dookola ste sa bifľovali slovíčka a frázy. Stále znova a znova. Ak vám potom tento jazyk nešiel dosť dobre, problém nebol vo vás. Bifľovanie a memorovanie (učenie sa naspamäť) je pre mozog ten najnevhodnejší spôsob učenia.
Ako si váš mozog rýchlo zapamätá informácie?
1. Ak ide o holé prežitie
Ako dlho ste potrebovali na to, aby ste sa naučili, že prikladať ruku na rozžeravenú platničku na sporáku je bolestivé? Asi pol sekundy. A koľkokrát ste si museli sadnúť s holým zadkom do žihľavy (pre českých čitateľov: „kopřivy“), aby ste až nadosmrti pochopili, že to už nemáte opakovať? Stačilo raz, a to na okamih :)
Jeden jediný krát stačil na to, aby sa mozog naučil, že žihľava a horúca platnička patria do kategórie: „Toto si hneď navždy zapamätám.“
Tým, že sa mozog rýchlo učí, ako nás má chrániť, nám nie vždy robí dobrú službu. Niekedy sa až prirýchlo naučí, že napr. z vystupovania pred ľuďmi je „potrebné“ mať strach. Veď by sme u toho hádam mohli umrieť :) Takže rovnako rýchlo ako užitočné veci, sa mozog naučí aj napr. fóbie.
V škole sa deti veľmi rýchlo naučia, z ktorého učiteľa a z akej skúšky majú mať strach.
2. Alebo vás to strašne baví a máte k informácii aj obraz
Ako dlho potrebujete, aby ste sa v akejkoľvek reči naučili neslušné slová? Milisekundy? :) Je to aj preto, že si k neslušnému pomenovaniu „určitej partie tela“ dokážete vybaviť aj „príslušný“ obraz.
Ako to, že bez učenia aj po rokoch naspamäť viete, kde sa na mape nachádzajú všetky miesta, kde ste strávili dovolenku?
A ako prebieha učenie v škole?
Môžu deti poskakovať a pobehovať, keď sa učia básničku, alebo keď počúvajú klasickú hudbu? Môžu si zahrať scénky z historických udalostí, ktoré sa učia v dejepise? Alebo musia počas vyučovania strnulo sedieť a nesmú klásť „hlúpe“ otázky? Čo myslíte – baví deti v škole učenie básničiek, klasická hudba, dejepis…?
Často si deti v mysli vybavujú napr. mapu Európy, aby na nej našli požadované miesto a pozerajú sa pritom dohora. Učitelia ich za to (často ironicky) napomínajú: „Nehľadaj to na plafóne. Tam to nie je.“
Milí učitelia – pre vašu informáciu. Na tom plafóne to v ten moment je! Zvlášť vizuálne zamerané osoby (osoby, ktoré uvažujú a spomínajú hlavne v obrazoch – budeme si o tzv. preferenčných kanáloch ešte hovoriť), pozerajú často dohora a vidia pred sebou mentálne fotografie.
Žiaľ, škola nás ešte stále odnaúča používať mozog tak, ako je to pre nás najprijateľnejšie a najlepšie.
Dôležitý je cieľ. Čo chcete dosiahnuť s novými schopnosťami?
Ciele pri učení – to je snáď najpodceňovanejšia časť učebného procesu. Čo si odpovedáte na otázku – prečo sa učíte cudzí jazyk? Chcete ho vedieť? Chcete sa v ňom zlepšiť? Chcete splniť niečie očakávania (spoločnosť, zamestnávateľ, známi, rodičia…)?
Čo je cieľ stredoškolákov? Zmaturovať? Čo je cieľ vysokoškolákov? Štátnice? Spýtajte sa študenta, ktorý práve študuje, čo je jeho cieľ pri štúdiu. Väčšina z nich vám odpovie – nejako skončiť školu. Čo je však cieľ za týmto „cieľom“?
Aký zmysel = cieľ dávame deťom, aby sa učili dátumy v dejepise, geografické fakty v zemepise, matematické vzorce…? Známky?
Sorry – takto ciele nefungujú (ako má vyzerať správne formulovaný cieľ sa dozviete na jednodňovom seminári: Deň cieľov s NLP Akadémiou).
Škola nás neučí najdôležitejšie veci. Učí nás, že je dôležité vedieť fakty. A potom 95 % ľudí nevie, čo s naučenými informáciami majú robiť a čo môžu dokázať.
Chcete sa dozvedieť tipy ako funguje učenie?
Chystáme pre vás sériu článkov o tom, ako sa jednoduchšie a rýchlejšie učiť. Prihláste sa na odber Noviniek o NLP. Získate cenné informácie o modeli NLP a žiadny článok vám neunikne.
Čo chcete vedieť lepšie ako viete teraz? Popremýšľajte. Premyslite si aj cieľ, ktorý chcete s novými schopnosťami dosiahnuť.
Prajeme vám podnetný týždeň!
Ostaňte s nami :)
Peter Sasín
NLP Akadémia
www.NLP-Akademia.sk
Články a Vysielanie NLP Akadémie vo vašom mobile alebo tablete? Kliknite na Google play, alebo na App Store a stiahnite si aplikáciu NLP Akadémie:

Ahoj Peter, dobrý článok. Rád by som zareagoval na dva body:
1. MOTIVACIA. Je absolútne najdôležitejšia. Aby človek dlhodobo vydržal vzdelávať sa, musí presne vedieť, PREČO to robí. Prečo to je pre neho dôležité. Čo vďaka učeniu získa, ako to zlepší jeho život. Človek musí vidieť jasné spojenie medzi učením a cieľom.
Napríklad: naučím sa kvalitne písať aby som vedel robiť obsahový marketing a zarál peniaze na internete.
2. OBRAZY. Obrazy sú na zapamätanie si absolútne najlepšie. Slová sú jazykom vedomia, keď sa rozprávame, používame slová. I keď sami sebe niečo hovoríme. Lenže podvedomie nehovorí po slovensky. Jazykom podvedomia sú obrazy. Keď je niečo vo forme obrazu, človek si to zapamätá kvalitne a dlho.
Na to slúžia pamäťové techniky. Pamäťové paláce, pamäťové šuplíky, myšlienkové mapy, master systém, atď. To sú tie techniky ako sa naučiť balíček kariet naspamäť. Alebo celú knihu naspamäť :-)